יום שני, 17 באפריל 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (א')


את סיורנו נתחיל בתחנת חיפה מזרח - תחנת הרכבת הראשונה בחיפה.
הרחוב נקרא בשמות רבים שכולם מזכירים את התחנה שהייתה חלק מרכבת העמק.
במפות הנדסה של עיריית חיפה נקרא הרחוב station.
ממש bahnhofstrasse החיפאיי
 ב-Palestine directory & handbook שיצא ב-1926 כבר "עוברת" השם (לשם רחוב התחנה באותיות לועזיות).
חלק מהתושבים קראו לרחוב רחוב החג'אז' וישנן עדויות שגם נקרא רחוב פייסל ע"ש פייסל הראשון שאת הפסל לכבודו עדיין ניתן לראות בסמוך. פייסל אמנם נשאר כשם הצומת וגם אחיו האמיר עבדאללה מונצח ברחוב קרוב.
בבגדד ישנו רחוב חיפה שגם בו יש צומת הנושא את שמו של פייסל. בכל מקרה ב-1954 עוברת שם הרחוב החיפאי. הוועדה לתרבות, אמנות ושמות של העירייה הציעה את קרן היסוד לרחוב זה, אבל כנס חטיבת גולני בעיר הכריע לטובת גולני. הקרן לא קופחה ושמה נקבע לרחוב ברוממה.
קרדיט: הארכיון הציוני

אמיל חביבי כתב על החלפת השם בספרו "אח'טיה": "כיכר המלך פייסל, בפתח תחנת הרכבת החיג'זית, הייתה לרחוב חטיבת גולני. אלא שבערבית נכתב השם, כמו ברוב השלטים במדינה, בכתיב ערבי לקוי ומשובש, לאמור, "ח'טיבאת ג'ולאני", שפירושו הארוסות של גולני. ואני, עוד בטרם קניתי לי את הידע הצבאי הדרוש, סבור הייתי שגולני זה הוא דון ז'ואן עברי שיש לו מאהבות הרבה ומפאת הנימוס הן נקראות ארוסות".
חביבי בעצם מתאר כאן את סוגיית השיום (מתן שם) לרחובות או מקומות. המאבק על השמות הוא בעצם המאבק על הנרטיב וכמו שנראה בהמשך סיורנו העניין מטריד עד היום צדדים. בכל מקרה חביבי עצמו לא קופח ועל שמו כיכר.
גם בברצלונה יש רחוב קטן בשם חיפה (קרדיט: גוגל מפות)
המשכו של רחוב חטיבת גולני הוא רחוב ע"ש ישראל בר יהודה. זהו רחוב שמתחיל בחיפה, ממשיך בנשר ומסתיים בקיבוץ שבו היה חבר. בקיבוץ גם קיים מקום לאירועים בשם "בר יהודה". קיבוץ יגור נתן את שמו לרחוב קטן המקביל לרחוב בר יהודה. הרחוב הקטן הוא סמוך לגשר פז, שנקרא בעבר גשר של, על שמה של חברת הנפט שממנה רכשה חברת פז את פעילותה בארץ. גם גרושתו של בר יהודה, בבה אידלסון, הונצחה בשם רחוב (בקריית חיים).
רחוב עיראק, הסמוך לרחוב חטיבת גולני, הוחלף ב"קיבוץ גלויות". בשנות המנדט נקרא לעיתים הרחוב איסטיקלל (עצמאות בערבית) כשם המסגד לידו. ועדת השמות הראשונה של העירייה חשבה לקרוא לרחוב "עולי בבל" וכך לשמור במעט על עיראק, אך לבסוף נבחר השם הכללי. גם היום ישנם גורמים המנסים להחזיר את שם הרחוב ומדי פעם "יוצאים למבצעים" להחזרת השם. ברוב המפות שמקורן הוא בריטי נקרא הרחוב "דרך נצרת".
ממיזם "זוכרות"
העצמאות של איסתיקלל עברה כמובן לרחוב סמוך ולעצמאות של עם אחר.
שם רחוב הוא לא רק מאבק בין תנועות לאומיות ניצות. למשל רחוב חת"ם סופר ניתן לאחד הרחובות באזור אך פרנסיה החרדים של העיר "לא אהבו" את המיקום והוא הועבר לאזור אחר שבו ריכוז של שמות רבנים תוך כדי "דריסת" שם אחר (אזור רחוב השילוח) ובמקומו נקבע השם "הקטר" כהד לרחוב התחנה. שימו לב שיש גם רחוב הקיטור אך הוא נמצא במפרץ חיפה סמוך לבתי המלאכה של הרכבת.
רחוב הפלי"ם גם הוא הוחלף כמה פעמים. היום חלק מהרחוב הוסב ל"דרך שמעון רודיק". אלא שבחברת האוטובוסים כנראה לא שמעו על העניין או שמא נבהלו מהפילים שמסתובבים להם ברחוב. בכל מקרה רחוב חטיבת גולני מתחיל כעת רק במס' 40. אנחנו נבחין בסיורנו בעוד אי-אילו רחובות גזורים שכאלו.

\




2 תגובות: