יום רביעי, 12 ביולי 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (ו)

מפת הסיור
זאב וילנאי, מדריך אי"י תרצ"ה, עמ' 172
בפרק הקודם עצרנו רגע לפני שירדנו בדרך סטלה מאריס. הדרך הייתה כביש האגרה הראשון בחיפה. הנזירים ששלטו בדרך דרשו, בעיקר מהטמפלרים, דמי מעבר. הם בנו לשם כך שני שערים בקצות הדרך ושם גבו את התשלום. השער התחתון מצולם בתמונות רבות אך לגבי העליון מצאתי רק עדויות על כך. האמת שלא ברור מדוע צריכים שני שערים ואי אפשר להסתפק באחד דו-כיווני. בכל מקרה השערים נהרסו בשנות ה-50 של המאה הקודמת כשנושא השימור היה מחוץ לתחום ההתעניינות של מרחיבי הכבישים.
השער בתחתית דרך סטלה מאריס
רחוב השיזף שינה את שמו ל"הבישוף חג'אר" לאחר מאבק התושבים. מעניין שכבר אושרה בסוף 1940 הצעה של שבתי לוי להנציח את גרגוריוס חג'אר וזכתה להסכמה פה אחד במועצת העיר, אך משום מה הדבר לא יצא לפועל.
הקצה התחתון של הדרך מתחבר כיום (פעם זה לא היה כך) עם רחוב הברון הירש ליד רחוב הבוסתן שאליו עוד נחזור. נתינת השם להירש קיצרה את רחוב הגפן המוביל למושבה הגרמנית שבה נדון בפרק הבא. יש תחושה שהנצחתו באה כ"תשלום" על הנצחתו של רוטשילד בהמשך. רוטשילד זה הוא ג'יימס דה רוטשילד בנו של אדמונד ג'יימס דה רוטשילד שעל שמו שדרות הנדיב על רכס הכרמל. עוד במשפחה מונצח גם משה מונטיפיורי שהתחתן עם יהודית כהן, גיסתו של נתן מאיר רוטשילד, דודו של הנדיב הידוע ליד ביה"ח שנקרא, עד לפני שנים אחדות, על שם כל המשפחה. ניתן לראות שלפני שיום (נתינת שם) רוטשילד נקראה הדרך ראס אל כרום. על הקשר בין ראס אל כרום ורחוב הגפן נדון כשנגיע לבת-גלים.

אם נמשיך עם שדרות רוטשילד נגיע לכיכר יד לבנים (גם כיום ע"פ מדריך רחובות חיפה של אמציה פלד) שרוב החיפאים קוראים לה כיכר לין על שם המרפאה הסמוכה. אמנם כבר יש בחיפה דרך בשם יד לבנים אך משום מה החליטו שגם הכיכר תהיה על שמם. מרפאת לין היא על שמו של ברוך לין, איש ההסתדרות שעל שמו גם בית לין בקיבוץ להבות חביבה. במפה רשמית מ-1954 עדיין נקראה הכיכר על שמו של אליהו.
מימין לשמאל: מח' המדידות 54, מח' המדידות 56, מדריך חיפה והסביבה 84
ממול המרפאה נמצאת כיכר מאירהוף, שהיא בעצם מרכז מסחרי, ע"ש יוסף מאירהוף. שם שניתן לכיכר עוד בחייו.
מקור: ארכיון עיריית חיפה
מכאן אנו ממשיכים בין שתי שכונות: קריית אליהו, על שמו של אליהו הנביא שכבר ראינו באחד הפרקים הקודמים את קישורו לחיפה, וקריית אליעזר. בתחילה הייתה זאת שכונה אחת אך הוחלט להנציח את אליעזר קפלן וכך פוצלו השכונות.
 
 בקריית אליהו רחוב רינ"ה ע"ש ישראל נח קפלן, איש ציבור חיפאי.
 
רחוב עמל בקריית אליעזר הוא מעט יחודי באזורו. הרחובות מסביבו נקראים צה"ל, ההגנה, ניל"י וכו'. יצחק רפפורט, יו"ר השכונה בשנות ה-50, מספר בספרו של ד"ר אלי נחמיאס על שכונת קריית אליעזר שכשהשכונה הייתה בחיתוליה התבטא אבא חושי שהארגון היהודי של תעשייני הכובעים בארה"ב מוכן להרים תרומה נאה ובלבד ששם הארגון יונצח איכשהו. התרומה הגיעה בסוף להסתדרות וכך נתקבע שם הרחוב. על פי מסמך שמפרט את הרחובות ששמותיהם שונו בהתאם להחלטת מועצת העיר בשנת 1953 נכתב הרחוב בשם "עמל (אמלגטייטד)" כלומר שם הארגון התורם נקבע בסוגריים. לא מצאתי החלטה אחרת שמצמצמת את השם ומאוד יכול להיות שזהו בעצם שמו עד היום.
גם האצטדיון הוותיק של קריית אלעזר נקרא ע"ש ארגון תורם. היה זה דוד דובינסקי, נשיא "האיחוד העולמי לעובדי הלבשת נשים" (ILGWU). אני לא יודע מתי נשכח השם ומדוע.

עוד מונצח בשכונה מתתיהו הינדס. ככלל בחיפה מאוד אוהבים מנהלי בנקים. אני ספרתי כעשרה כאלו. ארכז את רשימת בעלי המקצוע כבנקאים, רופאים וכו' בפרק מיוחד בעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה