יום שלישי, 25 ביולי 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (ח)

בפרק הקודם התעמקנו במושבה הגרמנית. כעת נחזור לדרך העצמאות ונפנה ימינה עד רחוב שער פלמר. פרדריק פלמר מחברת בניית הנמלים "רנדל, פלמר וטריטון" היה מתכנן נמל חיפה והרחוב היווה שער לנמל אך עם השנים נסגר.
אם נמשיך עם הרחוב פנימה עד הגדר של רכבת ישראל נגיע לכיכר על שם שותפות בוסטון שהיא גוף נדבני. הכיכר חוצה את רחוב קדושי בגדד הנמצא מאחורי רחוב הנמל. הרחוב הזה ורחוב התשעה בנוה יוסף מספרים את אותו סיפור - תלייתם של תשעה יהודים  ב-1969 בגין ריגול לטובת ישראל. לא ברור לי מדוע החליטו לקבוע שני רחובות על שם אותו אירוע שאני די בטוח שרוב רובם של הישראלים אפילו לא מודעים לו. האם היה זה חוסר תשומת לב של ועדה או שמא סיבה אחרת?

נחזור לדרך העצמאות ונשוב באותה דרך. נגיע לתחנת הרכבת מרכז-השמונה.
הכיכר נקראת על שם פלומר, אחד הנציבים הבריטיים האהודים על היהודים. שם שיכול מעט לבלבל עם פלמר. חיפה, בדומה לת"א ולירושלים, השאירה את שם הכיכר לאחר קום המדינה. בר"ג החליטו אחרת ושינו את הדרך הנושאת את שמו לז'בוטינסקי. בירושלים נפגשים השניים שוב רח' ז'בוטינסקי מתחיל מכיכר פלומר. פלומר היה מועמד להחליף את אנפורטה (כיום רחוב הנביאים) בישיבת ועד הדר הכרמל ב-25 בספטמבר 33, אך לבסוף נשאר השם כאן. גם הרחבה הזאת (שהיא לא בדיוק כיכר), כמו די קרוב לכאן - על יד סמטת עזה, הייתה תחנה מרכזית של אוטובוסים שנגיע עוד מעט לאחד מגלגוליה.

נמשיך עם הכביש, נחלוף על פני ממגורות דגון. חלק מדגון יושב על רחוב שנקרא בעבר אופיר. בשל בניית דגון נעלם הכביש והשם הועבר לחוף שמן.
מעט הלאה ומשמאלנו כיכר ע"ש אנטון שמיד, חסיד אומות עולם. אני לא יודע אם בכוונה מיקמו את הכיכר כאן אך בעיניי יש לכך משמעות סימבולית שהיא בפאתי המושבה הגרמנית.

כאן אנו נפרדים מדרך העצמאות ועוברים ל"רכבת" (לפחות ע"פ חלק מהמפות). אנו מתקרבים לשכונת חיפה אל-עתיקה (תחנת הכרמל) הנמצאת אל מעבר לפסי הרכבת.
במפות מופיע רחוב המשטרה שהחליף את רחוב הקישלה. לעתים ישנם את שני הרחובות גם יחד. בתב"ע 421 ובמפה משנות ה-30 מוזכרת באזור שכונת "חארת אל קישלה".  במציאות לא מצאתי שום שלט המעיד שהמסתובבים באזור נמצאים ברחוב.
מעט הלאה, שוב בדרך יפו ליד הדואר, נמצא רחוב דאהר אל עמר. למעשה זאת סמטה בה מספר מוסכים הקרויה על שם מייסד חיפה החדשה. חוסר הפרופורציה זועק לשמיים. גם כאן לא תמצאו, נכון ליולי 2017, כל שלט המעיד שזהו הרחוב.
אטלס ומדריך חיפה והסביבה בהוצאת יבנה 1984
אם נמשיך קמעה נגיע לצומת דולפין. זהו בעצם שריד של רחוב שנקרא כך.
אם נמשיך ישר נעזוב את דרך יפו ונעבור לדרך ההגנה (למעשה "חתכו" שוב את דרך יפו). כזכור כבר יש בחיפה כיכר על שם הארגון הצבאי המרכזי של הישוב המאורגן. על מה שהתפתח בשל קביעת השם נדון כשנגיע לרח' אצ"ל. אך פניינו ימינה אל שכונת בת-גלים.
על יד הצומת עומדת, כפיל לבן, התחנה המרכזית הישנה של חיפה ע"ש מרדכי עופר (לא להתבלבל עם גשר אברהם עופר בכניסה לרמות ספיר).
את סיורנו נסיים הפעם בכיכר צים. פה כבר יש שלטים גדולים. אני מעריך שחברת צים שילמה על"הפיתוח" וזאת הסיבה לשלטים היפים.
הרחוב הנכנס לשכונת בת-גלים נקרא חיל-הים שדי ברור מדוע מיקומו כאן. אנו נראה עוד חיל צה"לי בהמשך סיורנו.
"הברך" של בת-גלים נקראה במפות רבות "ראס אל-כרום" (ראש הכרמים?). נזכר שראינו בפרק על קריית אליעזר ששדרות רוטשילד נקראו גם כן כך.
מפת PEF מ-1880

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה